Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
In zijn derde boek over de driehoek cliënt, familie en begeleider beschrijft Chiel Egberts de ingewikkelde driehoeksverhouding als er van een symbiose sprake is. Je kunt teveel van je kind en te weinig van jezelf houden en daarom anderen op afstand houden. Dit boek is geschreven om ouders, familieleden en begeleiders te helpen om het met elkaar te redden in een symbiotische driehoek.
321.3 --- Symbiose --- Hulpverlening --- Kinderen met een handicap --- Gezin --- Relaties --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Sociology of education
Choose an application
Elk kind wordt geboren in een driehoek met een moeder en een vader, de allerbelangrijkste driehoek in een mensenleven. En alle ouders vertrouwen vroeg of laat hun kind toe aan professionals: dokters, leerkrachten, badmeesters en vele anderen. Zij vormen de derde hoek van een nieuwe driehoek: clint, ouders en professional. Over deze driehoek gaat het in dit boek. Sommige kinderen zijn zorgenkinderen. Hun ouders maken zich zorgen over hen. En vooral als er sprake is van een chronische beperking zijn deze kinderen levenslang op zorg aangewezen. Vaak nemen professionals uiteindelijk die zorg van de ouders over. Maar daarmee zijn de ouders niet uit beeld. Het kind gaat weliswaar hun his uit, maar verdwijnt daarmee niet uit hun lven. Meer dan vroeger het geval was, wensen ouders zeggenschap in de driehoek clint, ouders en begeleider. Hoe terecht en vanzelfsprekend dit ook is, het stelt professionele begeleiders wel voor een spannende opgave. Aan de ene kant hebben ze ruimte nodig om hun Werk goed te kunnen doen. Aan de andere kant zijn ze net aan het leren om vooral clinten ruimte te geven om waar mogelijk hun eigen keuzes te maken. De driehoek kan men dus zien als een puzzel met drie stukjes die elk op hun eigen plek moeten vallen. Dit boek is geschreven vanuit de visie dat pas wanneer de onderkant van de puzzel past, ook de top haar plek vindt. Deze visie staat in veel opzichten haaks op de vaak 'topgerichte' manier waarop professionals zijn opgeleid. Met behulp van een aantal uitdagende motto's worden begeleiders en ouders aangemoedigd om samen te werken. Dat vraagt van beide kanten veel respect en vertrouwn in elkaars bijdrage en het lef om te staan voor de eigen hoek. Hoewel de voorbeelden ontleend zijn aan de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, is de boodschap van dit boek toepasbaar in alle professionele driehoeken waarin sprake is van een langdurige samenwerking. In dit verzorgde boek wordt uitgebreid de driehoeksrelatie tussen ouders, kind en Professionele hulpverlener beschreven. De auteur, een orthopedagoog die werkzaam is in de hulpverlening, gaat zowel theoretisch als praktisch in op tal van relationele aspecten zoals vraagstukken op het gebied van loyaliteit, autonomie, macht, emoties, kwetsbaarheid, vlucht- en vechtgedrag en dergelijke. In zeer heldere taal wordt tevens zeer gedegen beschreven hoe een hulpverlener in deze complexe meerpartijenverhouding zijn professionaliteit kan verhogen. Bijzondere aandacht krijgen ook kinderen met beperkingen. Het boek laat zien dat de auteur een grote praktijkervaring heeft. Hulpverleners kunnen voor hun beroepsuitoefening groot voordeel met dit boek doen. Het is tevens bruikbaar in sociaal-agogische opleidingen. Een zeer nuttige uitgave Inhoudsopgave : 1. Driehoudskunde in vogelvlucht 2. Ouders voor altijd 3. De spil van de driehoek 4. Aangenaam professioneel 5. Autonomie, de lange weg naar de top van de driehoek 6. De spanningsdriehoek 7. Hoe komt het goed in de driehoek?
Mentaal gehandicapten --- Ouderparticipatie. --- Hulpverlening. --- gezinsbegeleiding --- gezinspedagogiek --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- 462.3 --- Levinas Emmanuel --- Nagy --- autonomie --- hulpverlening --- loyaliteit --- mentaal gehandicapten --- ouderparticipatie --- ouders --- 364.6 --- Hulpverlening --- Medezeggenschap --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- Relaties --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Ouderparticipatie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociology of education
Choose an application
Alle professionals die iets voor en met mensen doen, raken automatisch betrokken in een driehoeksverhouding. In dit boek wordt uitgelegd hoe samenwerken een succes kan worden. De meeste voorbeelden in dit boek zijn ontleend aan de gehandicaptenzorg en de zorg voor ouderen maar de principes en de handvaten die besproken worden, zijn toepasbaar in alle professionele relaties. Het boek is zowel voor begeleiders als voor familieleden geschreven. De vele praktijkvoorbeelden maken het boek herkenbaar en prettig leesbaar. Daarnaast is dit boek nadrukkelijk bedoeld voor begeleiders die nog in opleiding zijn. Het zal hen helpen om in plaats van cliëntgericht, driehoeksgericht te werken.
Sociology of social care --- gezinsbegeleiding --- samenwerking --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- cliënt-hulpverlener relatie --- 321.3 --- familie --- relaties --- 364.6 --- Hulpverleners --- Cliënten --- Hulpverlening --- Omgangskunde --- Methodiek --- Sociaal werk --- Familie --- Cliëntparticipatie --- Relatie cliënt --- Sociaal werk (beroep) --- Sociology of education --- Driehoekskunde (hulpverlening)
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|